Tuesday, September 14, 2010

I was both pleased and pleasantly surprised that a viewer in Greece had translated the Frosina infobit "The tradition of classical music in Albania" into the Greek language. My sense is that the translation was done electronically so you Greek-speaking visitors to the Frosina Blog can tell if it's a good Greek translation or not...

***

The Tradition of Classical Music In Albania
Η παράδοση της κλασικής μουσικής σε Αλβανία
Author: Sotiraq Hroni Συντάκτης: Sotiraq Hroni

When Paloke Kurti (1860-1920) wrote the "The Unity of Albania March" in 1878, Albania was still a long way from establishing a classical or professional music tradition. Όταν Paloke Κούρτι (1860-1920) έγραψε το «Η Ενότητα της Αλβανίας Μαρτίου» το 1878, η Αλβανία ήταν ακόμη πολύ μακριά από την ίδρυση κλασσική ή την επαγγελματική μουσική παράδοση. Kurti was a musical amateur, singer, instrumentalist and composer educated in the popular music of his native city, Shkodra, in northern Albania. Κούρτι ήταν μια μουσική ερασιτεχνικά, τραγουδιστής, μουσικός και συνθέτης εκπαιδευμένοι στη λαϊκή μουσική της πόλης του ντόπιου, Σκόδρα, στη βόρεια Αλβανία. Albanian musical form took its first real steps Αλβανική μουσική μορφή έλαβε μέτρα του πρώτου πραγματικού

towards professionalism during the second decade of the 20th century with its main initiator, the Franciscan priest, Padre Martin Gjoka (1890-1940) who has the distinction of being the first person in Albania to compose classical music in different genres. προς τον επαγγελματισμό κατά τη δεύτερη δεκαετία του 20ού αιώνα με πρωτεργάτη της κύριας, την φραγκισκανού ιερέα, Padre Martin Gjoka (1890-1940), ο οποίος έχει τη διάκριση της ύπαρξης το πρώτο πρόσωπο στην Αλβανία για να συνθέσει κλασικής μουσικής σε διάφορα είδη. Following the classical music tradition of Bach and Handel, Gjoka wrote polyphonic and choral works as well as an unfinished symphony. Μετά από την κλασική μουσική παράδοση του Bach και Handel, Gjoka έγραψε πολυφωνικό και χορωδιακά έργα καθώς και μια ημιτελή συμφωνία. He can also be considered the first Albanian musician who showed serious interest in traditional Albanian folk music, mostly that of the deep mountainous areas which was less influenced by Eastern music. Μπορεί επίσης να θεωρηθεί το πρώτο αλβανικό μουσικός που έδειξε σοβαρό ενδιαφέρον για την παραδοσιακή Αλβανική μουσική, κυρίως εκείνο της βαθιάς ορεινές περιοχές που ήταν λιγότερο επηρεασμένη από τη μουσική της Ανατολής. However, because of the lack of musical institutions and any system of professional music education, his works remained an isolated phenomena - they were performed mostly by amateurs and heard only in small circles. Ωστόσο, λόγω της έλλειψης των μουσικών οργάνων και οποιοδήποτε σύστημα της επαγγελματικής εκπαίδευσης μουσικής, τα έργα του παρέμεινε μεμονωμένα φαινόμενα - που πραγματοποιήθηκαν κυρίως από ερασιτέχνες και άκουσα μόνο σε μικρούς κύκλους. Nevertheless, thanks to Gjoka and a few other musicians of his time, Shkodra became the most important focus of musical life in Albania during the period between the two wars and, especially, after WWII. Παρ 'όλα αυτά, χάρη στην Gjoka και σε μερικές άλλες μουσικούς της εποχής του, Σκόνδρα έγινε το πιο σημαντικό επίκεντρο της μουσικής ζωής στην Αλβανία κατά την περίοδο του μεσοπολέμου και, ιδιαίτερα, μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. There, the first orchestral and choral groups were formed and the first musicals were staged, practices that later spread to the southern city of Korça. Εκεί, η πρώτη ορχηστρικά και χορωδιακά ομάδες διαμορφώθηκαν και το πρώτο μιούζικαλ οργανώθηκαν, πρακτικές που αργότερα εξαπλώθηκε στη νότια πόλη της Κορυτσάς. As a result, Shkodra became the center of education for some of the most distinguished representatives of the first generation of Albanian composers during the second half of the 1900s. Ως αποτέλεσμα, Σκόνδρα έγινε το κέντρο της εκπαίδευσης για ορισμένες από τις πιο διακεκριμένους εκπροσώπους της πρώτης γενιάς των Αλβανών συνθετών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 1900.

Preng Jakova (1917-1969), who studied clarinet at the Conservatory "Santa Cecilia" of Rome, wrote mostly vocal music. Preng της Gjakova (1917-1969), ο οποίος σπούδασε κλαρινέτο στο Ωδείο «Santa Cecilia» της Ρώμης, έγραψε ως επί το πλείστον φωνητική μουσική. With his operas "Mrika" (1958) and, later, "Scanderbeg" (1968), he is known as the creator of the Albanian national opera. Με όπερές του "Mrika" (1958) και, αργότερα, "Scanderbeg" (1968), είναι γνωστός ως ο δημιουργός της αλβανικής εθνικής όπερας. As a composer with lyric inspiration, he wrote under the influence of the traditional Italian opera of the 19th century and in the operatic style of belcanto , at the same time involving the intonations of Albanian songs and dances. Ως συνθέτης με έμπνευση λυρική, έγραψε κάτω από την επιρροή της παραδοσιακής ιταλικής όπερας του 19ου αιώνα και στην οπερατική ύφος του BELCANTO, την ίδια στιγμή τη συμμετοχή των intonations των Αλβανών τραγούδια και χορούς.

There is no doubt that the most famous composer in Albania of all the time is Çesk Zadeja (1927-1997), also born and raised in Shkodra, and rightly called the father of Albanian classical music. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο πιο διάσημος συνθέτης στην Αλβανία από όλη την ώρα είναι Çesk Zadeja (1927-1997), επίσης, γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Σκόδρα, και δικαίως αποκαλείται ο πατέρας της αλβανικής κλασικής μουσικής. Zadeja graduated in music composition from the Conservatory "PI Tchaikovsky" in Moscow, and from 1956 until the end of his life, he propogated his artistic activities in Tirana. Zadeja αποφοίτησε στη σύνθεση μουσικής από το Ωδείο "PI Tchaikovsky" στη Μόσχα, και από το 1956 μέχρι το τέλος της ζωής του, propogated δραστηριότητές του καλλιτεχνικού στα Τίρανα. He was one of the founders of the Music Conservatory of Tirana, the Theatre of Opera and Ballet, and the Assembly of Songs and Dances. Ήταν ένας από τους ιδρυτές του Μουσικού Ωδείου των Τιράνων, το Θέατρο Όπερας και Μπαλέτου, και τη Συνέλευση των Χοροί και Τραγούδια. Equally important were Zadeja's teaching activities as the founder of the Academy of Arts in Tirana and its professor of music composition for 30 years. Εξίσου σημαντική ήταν διδακτικές δραστηριότητες του Zadeja ως ο ιδρυτής της Ακαδημίας Τεχνών των Τιράνων και καθηγητής της σύνθεσης μουσικής για 30 χρόνια. Under his direction, well-known figures of Albanian classical music were educated. Υπό την καθοδήγησή του, γνωστές μορφές της αλβανικής κλασικής μουσικής ήταν μορφωμένοι. Zadeja's musical repertoire spawned the formation of classical music tradition in Albania after he wrote his first symphony in 1956. μουσικό ρεπερτόριο Zadeja του έβγαλε το σχηματισμό της κλασικής μουσικής παράδοσης στην Αλβανία μετά έγραψε συμφωνική του πρώτου το 1956. He also composed two ballets, several concertos for instruments and orchestra, dozens of symphonic pieces, several sonnets, music for trio and quartet, etc. Zadeja's compositions are distinguished for their polished technique and for the rational integration of intonational structures of rhythm and timbre of the most valued Albanian folk music. Συνθέτει επίσης δύο μπαλέτα, αρκετά κοντσέρτα για όργανα και ορχήστρα, συμφωνικά έργα, πολλά σονέτα, μουσική για τρίο και κουαρτέτο, κλπ. Zadeja συνθέσεις είναι για δεκάδες διακρίνονται για την τεχνική τους κατεργασμένων και για την ορθολογική ένταξη των επιτονισμένος δομών του ρυθμού και ηχόχρωμα της τα πιο πολύτιμα αλβανική λαϊκή μουσική.

During the second half of this century, Albanian music had to confront major challenges resulting from the absence of true professional tradition. Κατά το δεύτερο μισό αυτού του αιώνα, αλβανική μουσική είχε να αντιμετωπίσει μεγάλες προκλήσεις που προκύπτουν από την απουσία πραγματικής επαγγελματικής παράδοση. This is one of the reasons that its musical development concentrated mainly on classic-romantic styles. Αυτός είναι ένας από τους λόγους ότι η ανάπτυξη της μουσικής επικεντρώθηκε κυρίως στην κλασική-ρομαντική στυλ. The Albanian classical musical scene during 1950-1990 is replete with names such as Tish Daia (b. 1926), the composer of the first Albanian ballet "Halili and Hajria", Nikolla Zoraqi (1928-1991), a composer with very wide and complex activities that include some short instrumental and vocal pieces for opera and ballet; Tonin Harapi (1925-1991), who was one of the first piano teachers at the national level; Feim Ibrahimi (1935-1997), who, with two concertos for piano during 1970-1980, played a sensitive role in the emancipation of the Albanian musical theatre; Shpetim Kushta (b. 1943), Thoma Gaqi (b. 1949) and others. Η αλβανική κλασική μουσική σκηνή κατά τη διάρκεια του 1950-1990 είναι κορεσμένη με ονόματα όπως Tish Daia (β. 1926), ο συνθέτης του πρώτου αλβανικής μπαλέτο "Χαλίλι και Hajria», Nikolla Zoraqi (1928-1991), ένας συνθέτης με πολύ μεγάλη και σύνθετες δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κάποιες σύντομες οργανικών και φωνητικών κομμάτια για την όπερα και το μπαλέτο? Tonin Harapi (1925-1991), ο οποίος ήταν ένας από τους πρώτους δασκάλους πιάνου σε εθνικό επίπεδο? Feim Ibrahimi (1935-1997), ο οποίος, με δύο κοντσέρτα για πιάνο κατά τη διάρκεια του 1970-1980, έπαιξε ένα ευαίσθητο ρόλο στην απελευθέρωση των Αλβανών μουσικού θεάτρου? Shpetim Kushta (γεν. 1943), Θωμά Gaqi (β. 1949) και άλλοι.

With the advent of democracy in 1990, Albanian music had to confront new challenges. Με την έλευση της δημοκρατίας το 1990, αλβανική μουσική είχε να αντιμετωπίσει νέες προκλήσεις. Liberation from the constraints of state dictatorship and ideology resulted in the creation of completely new musical structures. Απελευθέρωση από τα δεσμά της δικτατορίας κράτους και της ιδεολογίας ως αποτέλεσμα τη δημιουργία εντελώς νέων μουσικών δομών. Two important musical groups - "The Society of Music Professionals" and "The Society of New Albanian Music" - were formed during 1991-1992, and both became members of the most prestigious European and world musical organizations. Δύο σημαντικές μουσικές ομάδες - "Η Κοινωνία της Μουσικής Επαγγελματιών» και «Η Κοινωνία της Νέας αλβανικής Μουσική" - διαμορφώθηκαν κατά τη διάρκεια του 1991-1992, και οι δύο έγιναν μέλη από τα πιο έγκυρα ευρωπαϊκά και παγκόσμια μουσική οργανώσεις. Recruiting the best talents and performers of the country into these societies created a different environment for Albanian music and accelerated integration into the world contemporary music scene. Πρόσληψη τα καλύτερα ταλέντα και εκτελεστές της χώρας σε αυτές τις κοινωνίες δημιούργησε ένα διαφορετικό περιβάλλον για την αλβανική μουσική και ταχεία ενσωμάτωσή τους στην παγκόσμια σύγχρονη μουσική σκηνή. Since 1992, the Society of New Albanian Music has organized annual Festivals of New Music while the Society of Music Professionals directs the concerts of New International Chamber Music. Από το 1992, η Εταιρεία Νέας Μουσικής της Αλβανίας έχει οργανώσει ετήσιο φεστιβάλ της Νέας Μουσικής, ενώ ο Σύλλογος Επαγγελματιών Μουσικών διευθύνει τις συναυλίες της Νέας Διεθνούς Μουσικής Δωματίου. Among the composers who are most active in Albania today are Aleksander Peçi (b. 1951), Sokol Shupo (b. 1954), Vasil Tole (b. 1963), and Endri Sina (b. 1968). Μεταξύ των συνθετών που είναι πιο ενεργά στην Αλβανία σήμερα Aleksander Peçi (γεν. 1951), Σοκόλ Shupo (γεν. 1954), Βασίλ Tole (β. 1963), και Endri Σίνα (γεν. 1968).

NOTES: ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

Frosina thanks Sotiraq Hroni for supplying the above information and Migen Hasanaj for the translation from Albanian into English. Frosina ευχαριστίες Sotiraq Hroni για την παροχή των ανωτέρω πληροφοριών και Migen Hasanaj για τη μετάφραση από τα Αλβανικά στα αγγλικά.

The compositions of Οι συνθέσεις του Çesk Sadija, Tonin Harapi, Ramadam Sokoli, and other Albanian composers can be heard on the CD Disc titled "Kenge - Albanian Piano Music", Guild GMCD 7257. Çesk Sadija, Tonin Harapi, Ramadam Sokoli, καθώς και άλλες αλβανικές συνθέτες μπορεί να ακουστεί στο CD του δίσκου με τίτλο "Kenge - Αλβανική μουσική με πιάνο», Guild GMCD 7257.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home